• home
  • Actueel
  • Saverio was voetbalsupporter en werd theologiestudent

Saverio was voetbalsupporter en werd theologiestudent

Een Italiaan en een Ecuadoraanse worden beiden tot het protestantse geloof gebracht, ontmoeten elkaar in Milaan en verlangen ernaar de kerk in Spanje te dienen.

Saverio


Als kind woonde Saverio Lentini afwisselend in Noord-Italië, waar meer werkgelegenheid was, en in Zuid-Italië, waar zijn ouders vandaan kwamen. Toen Saverio negen jaar oud was, verhuisde het gezin voor de zoveelste keer naar zijn vaders geboortestreek Calabrië. ‘De Heere gebruikte deze laatste verhuizing om Zichzelf bekend te maken aan mijn ouders. In Calabrië werd mijn vader werkloos. Een van zijn zussen was protestants. We waren bij haar altijd welkom en ze hielp ons. Ondertussen sprak ze met mijn vader over Jezus. Mijn vader begon de protestantse kerkdiensten in het huis van zijn zus te bezoeken.’

Saverio had geen interesse in geloofszaken. ‘Voor mij waren mijn vrienden en voetbal het belangrijkste. Ik was een fanatieke supporter van de voetbalclub Juventus. Als Juventus verloor, vond ik dat vreselijk. Ik keek de wedstrijden alleen op mijn kamer. Tijdens de wedstrijden was ik erg gespannen en niemand mocht mijn kamer binnenkomen.’

Toen zijn familie voor het laatst naar Milaan verhuisde, sloten Saverio’s ouders en zus zich daar aan bij een protestantse kerk. Saverio niet. ‘Ik begon een carrière als voetbalscheidsrechter en schreef me in voor de universiteit. Ik ontmoette een meisje met wie ik wilde gaan trouwen.’

Zonder dat Saverio het besefte, werkte de Heere in zijn leven. ‘In 1992 maakte ik mijn verkering uit en had nergens interesse meer in. Ik stopte met mijn studie en met het voetbal. Omdat ik vragen kreeg over God begon ik de mis te bezoeken. Ik zag mezelf nog als katholiek.’

Op een avond stond Saverio’s vader op het punt om naar een kerkdienst te gaan. ‘Het was alsof een stem me aanspoorde om met hem mee te gaan. Ik was nog nooit in een protestantse dienst geweest. Wat er die avond gezegd werd, weet ik niet meer, alleen dat ik vanaf die avond de protestantse kerk ging bezoeken. Mijn bekering verliep geleidelijk. Ik begon de Bijbel te bestuderen en verblijdde me in wat ik leerde.’

Saverio hield zijn eerste preken en de mensen werden gesticht door zijn woorden. ‘In de protestantse gemeente in mijn woonplaats was werk voor mij. Naast mijn parttime baan had ik veel tijd om de Bijbel te bestuderen. In 2009 ontmoette ik Angélica.’

Angélica


Angélica groeide op in het Zuid-Amerikaanse land Ecuador. ‘Ons gezin was niet-praktiserend Rooms-Katholiek. Toen ik acht jaar oud was, kwam mijn vader voor een halfjaar onschuldig in de gevangenis terecht. Daar hoorde hij het Evangelie en hij bekeerde zich. Toen hij thuiskwam vertelde hij ook ons het Evangelie. Ik erkende mijn zonden en de noodzaak van Christus in mijn leven.’

Op haar achttiende werd Angélica gedoopt. ‘Ik kreeg een groot verlangen om in Gods Koninkrijk te werken. Thuis waren er echter problemen, die me moedeloos maakten. Ik begon een dubbelleven te leiden: alcohol drinken, roken, enzovoorts. Na mijn studie had ik geen geld om verder te studeren en zocht ik anderhalf jaar naar een baan, maar ik kon niets vinden. Daarom besloot ik in Milaan, in Italië te gaan werken.’

In Milaan voelde Angélica zich eenzaam. ‘Ik had het gevoel dat mijn leven geen zin had. Die gelegenheid gebruikte God. Er kwam een ommekeer in mijn leven. Ik vroeg vergeving voor mijn zonden. Ik had mensen op de troon van mijn hart geplaatst en God in de steek gelaten. Ik ging weer naar de kerk. Vanaf dat moment leefde ik weer met de Heere Jezus, met ups en downs. Ik dank God dat Hij me geholpen heeft om trouw te blijven.’

IBSTE


Saverio en Angélica trouwden met elkaar. In 2012 werd hun zoon Allessandro David geboren. In 2017 startten Saverio en Angélica hun studie op IBSTE, een theologische school in de Spaanse stad Barcelona. ‘IBSTE is een fantastische omgeving. De professoren leerden ons niet alleen theologie, maar ook liefde voor Gods Woord en Gods Kerk. Mooi aan IBSTE is de ontmoeting met collega’s van allerlei nationaliteiten: uit Spanje, Japan, Bolivia, de Dominicaanse Republiek, Costa Rica en China.’

Saverio en Angélica kregen onder andere les van ds. Berend Coster, een van de evangelisten van de Spaanse Evangelische Zending (SEZ). ‘Zijn diepgaande kennis is inspirerend. Als we een vak bij hem gaan volgen, zie ik er van tevoren een beetje tegen op. Ik weet hoe hard we bij hem moeten studeren, maar het is het waard. Als IBSTE een conservatieve en Bijbelse visie handhaaft, dan is dat zeker ook te danken aan mannen als Berend Coster.’

Het coronavirus heeft een grote impact op IBSTE. ‘Tijdens de lockdown moesten we de lessen vanuit huis volgen. Daardoor misten we de contacten met elkaar. De Chinese theologische school, die een deel van het gebouw huurde, zegde het huurcontract op, waardoor IBSTE minder inkomsten heeft.’

Inmiddels zijn Saverio en Angélica aan het eind gekomen van hun vierjarige opleiding. ‘We kijken er naar uit om te zien wat de Heere voor ons bestemd heeft. De Heere heeft in ons hart gelegd om in Spanje te blijven en Hem daar als arbeiders in Zijn Koninkrijk te dienen. Ik (Saverio) houd van lesgeven en wil een instrument in Gods hand zijn om onderwijs te geven in de kerk.’

Spanje is erg geseculariseerd, net als de rest van Europa. ‘Getuigen van Christus brengt steeds hogere kosten met zich mee. De komende jaren zullen we heldere keuzes moeten maken. Nederlandse christenen moeten als erfgenamen van een belangrijke traditie een leidende rol spelen in de culturele strijd die we voeren. Zonder angst of vrees, maar met de zekerheid aan de kant van de Overwinnaar te staan. Jezus Christus is de Heere van tijd, ruimte, het universum, de kerk en de samenleving. Wij christenen hebben het voorrecht Hem te vertegenwoordigen.’

Meer over ds. B. Coster

Blijf op de hoogte

Schrijf u hier in en ontvang onze e-mailnieuwsbrief.

Spaanse Evangelische Zending

Postbus 40098
7300 AZ  Apeldoorn
0553032252
info@sez.st