• home
  • Actueel
  • ‘De Heere leidt onze gedachten en gangen.’

‘De Heere leidt onze gedachten en gangen.’

Op weg naar het huis van ds. Diosmany stuurt de navigatie ons over een voetgangersbruggetje. We vragen ons af hoe we bij de dominee kunnen komen. Een van de voorbijgangers loopt naar onze auto toe. Het is ds. Diosmany. Hij stapt in en wijst ons de weg naar het gebouwtje dat tegelijk dienst doet als kerk en pastorie. Hij woont hier samen met zijn vrouw Yolani, dochter Ana en zoon Josue.

Cursussen in een doosje



Ds. Diosmany komt uit Guantánamo, in de buurt van Baracoa in het Oosten van Cuba. ‘Vanaf mijn 14e was ik betrokken bij evangelisatie. Mijn ouders waren ook christenen en zijn nu bij de Heere.’

Yolani groeide niet op in een christelijk gezin. Toen ze 17 was begon er iets te veranderen in haar leven. ‘Ik kwam een groep tegen die bezig waren met de Bijbelcursussen van de SEZ. Daar sloot ik me bij aan. Ik volgde de cursussen en luisterde naar een christelijke zender op de radio.’

Yolani had honger naar het Woord van God en de uitleg ervan. ‘Maar ik mocht niet naar de kerk van mijn ouders. Ze hingen de Santería (Afrikaanse godsdienst) aan.’

De cursussen werden toen nog vanuit Nederland opgestuurd en nagekeken. ‘Ik schreef brieven naar Holland. Aan het eind kreeg ik een diploma en een potlood. Ik bewaarde alles in een doosje, want mijn ouders wilden niet dat ik de cursussen deed. Uiteindelijk ben ik nog uit het huis gezet. Er was strijd. Mijn ouders dachten dat het pubergedrag was. Dankzij Gods genade zijn we nu hier.’

De kerk in Camagüey



Ds. Diosmany volgde een theologische opleiding en diende eerder een gemeente in Guantánamo. Nu werkt hij in Camagüey. Deze gemeente is heel anders dan zijn vorige gemeente. In de vorige gemeente hielden de mensen van studeren. Ze vonden het fijn om de Bijbelcursussen van de SEZ te maken. In deze gemeente houden de mensen meer van mondeling onderwijs.

Ds. Diosmany gaat in gesprek met de mensen uit de buurt. Hij prikkelt ze door iets te zeggen waar ze wel op moeten reageren. Deze manier van onderwijzen lijkt op de manier waarop de Heere Jezus onderwees. De Heere Jezus was ook vaak in gesprek met de mensen.

Camagüey is een stad waar de mensen veel van muziek houden. In sommige kerken treden onchristelijke zangers op. Dochter Ana geeft aan dat dit een verleiding vormt voor christenen in de stad. ‘Hierdoor gaan christenen wereldse muziek luisteren. In sommige kerken wordt de muziek het belangrijkste in de kerkdiensten, in plaats van de preek. Dat is niet goed.’

Opvoeding



De coronatijd was ook een uitdaging voor de kerk van ds. Diosmany. ‘We stonden als gemeente stil bij de vraag: hoe onderwijs je kinderen thuis? Ana en Josue gingen naar het park om met kinderen te zingen en uit de Bijbel te vertellen.’

Ds. Diosmany vindt het belangrijk onderwijs te geven over het thema ‘opvoeding’. ‘We hebben hier een workshop over gegeven.’

Niet altijd zijn beide ouders christen. Voor de opvoeding maakt het vaak wel verschil wie er christen is, de vader of de moeder. Vaak heeft de moeder meer de rol om kinderen Bijbelonderwijs te geven. ‘Maar als de vader écht christen is, geeft hij thuis ook Bijbelonderwijs.’

Ds. Diosmany en zijn vrouw gaan de huizen langs en spreken met de ouders over de opvoeding. ‘We komen ook bij onchristelijke mensen. Zo leggen we contact met de buurt. Veel kinderen hebben gescheiden ouders. Dat heeft een negatief effect op de kinderen. Vaak ontbreekt de liefde. Ouders leggen alleen regels op. Liefde is essentieel. Veel ouders veranderen als ze naar de kerk gaan. Ze gaan anders met hun kinderen om. Kinderen zijn dankbaar voor de verandering in hun ouders.’

Een bed vol boeken



Al vele jaren ontvangt ds. Diosmany regelmatig boeken van de Spaanse Evangelische Zending. ‘Oud-Cubacoördinator Jan Haeser is heel speciaal voor ons geweest. Hij is op bezoek geweest in Guantánamo en ook hier. Hij gaf goede raad, had aandacht voor ons, beantwoordde onze vragen. Net zoals Elbert dat nu doet. Ik kreeg van de SEZ lectuur voor mijn master. Wij krijgen ook hulp uit ons eigen kerkverband, maar soms is het ook fijn om het aan iemand anders te vragen. Jan Haeser heeft tijdens een bezoek weleens een dienst voor ons geleid.’

Toen Jan Haeser eens op bezoek kwam, vertelde Yolani dat ze de cursussen van de SEZ had gevolgd. ‘Jan zocht mijn naam op en ik stond inderdaad nog in de cursistendatabase.’

Het favoriete boek van ds. Diosmany is een interlineale Bijbel Hebreeuw/Grieks en Spaans. ‘Ik beheers de grondtalen min of meer. Ik onderzocht bijvoorbeeld het thema ‘de zuivering door bloed’ in de Bijbel. De woorden in de grondtaal hebben dan een rijkere betekenis dan het Spaans. Het verdiept de woorden die je kent in het Spaans.’

De dominee zoekt de woorden uit de grondtaal op bij zijn preekvoorbereiding. Ook de Bijbelverklaring van Hendriksen en Kistemaker is waardevol voor hem. Yolani vertelt: ‘Als mijn man studeert, ligt het bed vol met boeken. Ze zijn nuttig. Hoewel alles ook te vinden is het Woord.’

Leiding



Ds. Diosmany kiest zijn teksten thematisch. Hij bepreekt thema’s zoals: geloof, hoop, liefde, familieleven… Soms naar aanleiding van nood in de gemeente. Het is niet altijd makkelijk om een tekst te vinden. ‘De Heere wijst het aan. Ik vraag de Heere om leiding. Op Zijn tijd laat Hij het weten. De Heere leidt onze gedachten en gangen. Dat heb ik net nog ervaren: ik had geen reden om naar het bruggetje te gaan, maar toen zag ik jullie auto en kon ik jullie de weg wijzen.’

Meer over de Bijbelcursussen

Blijf op de hoogte

Schrijf u hier in en ontvang onze e-mailnieuwsbrief.

Spaanse Evangelische Zending

Postbus 40098
7300 AZ  Apeldoorn
0553032252
info@sez.st